Avreglering?

3 07 2009

Är det en avreglering vi ser av tågtrafiken?

  • Veolia ägs av franska staten och kör på en EJ fri marknad.
  • DSB ägs av Tyska staten och kör på en EJ fri marknad.
  • Tågkompaniet/NSB Ägs av norska staten och kör på en EJ fri marknad.
  • SJ AB ägs av staten och kör (snart) på en fri marknad. Avreglering?

Detta är de aktörer som står inför marknadsöppnandet av svensk järnväg. De europiska jättarna kan köpa SJ kontant om inte EUs konkurrentinstanser skulle stoppa dem.

Det är inte utan att jag funderar. Att man säljer vin opch sprit rör mig inte i ryggen. Men när man börjar sälja ut infrastruktur så den hamnar utanför svensk kontroll?

När Banverket Produktion bolagiseras och de franska Rallarföretagen tar över även den marknaden kommer vi ha Tex franska intressen som kör tågen och bygger/underhåller järnvägen.

Jag är för globalisering, mångkultur och allt det fina.

Men är detta verkligen smart? Jag anser att Infrastruktur är som Sjukvård. Det är och ska finnas en grundläggande Service från staten. Framförallt då det tillhör Totalförsvaret!

Jag ser gärna fria marknader, men ska det inte just vara lika vilkor på fria marknader?

/Halldin

Åtgärder

Information

Kommentera

