Fildelning går under jorden

20 06 2009

DN.se

180.000 har gömt sig hos Pirate Bay, 4.000 av Allteles kunder har valt att gömma sig. Så från att tjänat pengar på främst reklamintäckter har man nu skapat inte bara nya marknader för Pirate Bay, de har även tagit på sig rollen som flaggskepp för deras syn på frihet. Detta är ett gott exempel på att du kan inte kontrollera en marknad. Finns det en efterfråga kommer någon att fylla den.

Eftersom den moraliska diskussionen runt att fildela är ganska rutten och faktiskt riktigt tråkig. Så är det ur denna vinkel det är intressant att se på det. För precis de oskrivna regler som gjorde skiv- och filmbolag till de enorma ekonomiska makter de är idag. Blir även deras fall. Tillgång och Efterfråga. Aldrig har en fråga varit så enkel. Det behövs inget rätt eller fel angående att kopiera någons verk. Det är inte relevant, relevant är att hans verk är så dåligt/dyrt så man istället för att köpa det själ/kopierar.

Då har man inte längre koll på efterfrågan och man har helt plötsligt förvandlats till en döende marknad. Den strid som Upphovsrättsindustrin för kan inte vinnas. Jag finner det intressant hur hårt och felriktat striden förs. Man ger sig på 32 åriga singelmammor med fyra barn och tjugofyra utdelade låtar. Som om jag skulle gå en boxningsmatch med ett barn. Jag kanske har rätten på min sida, men vem kommer inte vara äcklad av mitt aggerande? Detta gör de samtidigt som deras Jurist/Legosoldat/Idiot/talesman säger; ”Vi är ju ute efter de som tjänar pengar på detta”. Enda sedan jag hörde Pontén prata första gången så har jag undrat vad han gör som chefsjurist? Om han är smart, så har de tvingat honom att dölja det. Han är lika bra på att tala som en 7:e klassare på samhällslektion. Det är helt enkelt irreterande att lyssna på honom. Oavsett vilken åsikt man själv har.

Men nu har vi alltså 184.000 svenska yrkesbrottslingar. Människor som laddar ner och tjänar så mycket pengar på piratkopierad musik/film. Så de att det är en bra idé att gömma sig. Att de var så många trodde jag aldrig! Men det är klart…. Jag är ju inte en av dem. Jag är fortfarande så dum så jag köper skivor och filmer. Dock väntar jag alltid sex månader så de går från 300 kronor till 99 kronor för tre. Men jag antar att de kommer efter oss av den sorten också någon gång.

/Halldin

Åtgärder

Information

Kommentera

