Patriotism

3 05 2009

Många ser Patriotism som något dåligt. Jag har alltid räknat mig som Patriot för konunga riket Sverige. Genom myter och fakta från vår historia finner jag insperation till att bli en bättre människa.

Jag känner en enorm stolthet över Vikingarnas erövringar, upptäckter, krigskonst, kultur, rykte och tar insperation från deras livsfilosofi.

Jag känner en enorm stolthet över Engelbrekt, Sten Sture och Gustav Wasa’s Frihetskamper. Jag inspireras av deras mod och motivation.

Jag känner enormt stolthet över det Svenska Imperiet. Hur ett land med knappa 2 miljoner invånare kunde skapa sig en sådan maktposition. Hur så många folk fick plats under samma tak.

Men endå… när jag säger att jag är stolt över dessa saker. Måsta lyssnaren klanka ner.

Ja, vikingarna var våldtäckts män och mycket är glorifierad myt.

Ja, Gustav Wasa var en fruktansvärd diktator med dagens mått.

Ja, allt stod inte rätt till i det svenska imperiet.

Men är det något som tar det lika självklart att slå ner på en religiös persons grund till värderingar och stolthet? Jag upplever det inte så.

Jag ser inte Sveriges stolta historia som en ursäkt eller anledning till att värdera osvenskar annorlunda än svenskar. De har ju en historia de med, men framför allt; Det finns ingen anledning. (om jag missat den säg till)

Jag vill inte se ett nytt svenskt imperium, eller att vi ska uppfostra våra barn enligt vikingarnas syn på uppfostran. Men jag tar gärna insperation från det.

Men framför allt finner jag stolthet i det. Idag tycker jag att stolthet är ett alldelles för ihåligt ord. Det är fult att vara stolt, eller så är man stolt över att man har en Porsche. Inget fel i det. Men om du skapar din person, din självkänsla på en bil, är djup är din självrespekt då? Stolthet är inget dåligt. Jag är en stolt människa. Träffar du mig, lyfter jag fram det jag kan och tycker om och gömmer undan mina sämre sidor och kunskaper. Men bara för att jag känner mig överlägsen dig behöver inte det påverka vår relation. Det är ett val jag eller du gör när vi väljer att nedvärdera en annan människa i förhållande till oss själva på grund av någon anledning. Det är ingen fysisk lag.

Jag läser om mina förfäders filosfi om livet i stort och finner att ”Det där lät inte så dumt och om de kan borde jag kunna”. Allt ifrån att hålla en grundläggande fysisk förmåga (Vikingarna) Till att bita ihopp när livet känns svårt och kämpa för det man tror på. Inte bara kämpa utan även stå för. En inställning som är än viktigare i en demokrati som vi har idag.

Precis som jag är stolt över vår generösa flyktingpolitik.

Som även den går att finna felaktigheter i. Men man kan ju fortfarande vara stolt över det.

/Halldin

Åtgärder

Information

Kommentera

