Sverigedemokraterna slår till igen.

29 03 2009

– Visste ni att en immigrant, eller invandrare som kommer till Sverige från sådana länder som Afghanistan och Afrika kommer ibland med 2 000 parasiter i sin kropp. Våra hundar har inte så många, men de sitter i karantän……., säger en företrädare för partiet och flera på mötet skrattar.

SvD 2008-03-29

Men herregud!? Vilken jävla idiot…. Ointelligent så det måste göra ont att vakna på morgoen. Slår vad om att det var ett klassiskt töntskratt efteråt ”hööö hööö hööö” med inslag av grisaktiga grymptningar.

Det enda som är värre än Mona Shalin och SAP är Sverigedemokraterna. Det är så mycket idioti på ett ställe så man undrar om de kommer självdö eller bara gå in i ett Vegetabilisk stadium?

Det är dock inte utan att jag blir nyfiken på vad man skulle få höra på ett SAP möte i Malmö!

/Halldin

Åtgärder

Information

14 responses

2 04 2009
Magnus J.

Vad exakt är det som är så väldigt idiotiskt i uttalandet?

Inte för att jag vet hur många parasiter afghanska invandrare bär med sig, men att invandringen bidragit till en ökning av tbc och hiv-spridningen i Sverige är väletablerade faktum, så på helt fel spår tycker jag absolut inte att han var den där sverigedemokraten.

2 04 2009
Halldin

1. Han saknar källförteckning. 2. Afrika är en kontinent. 3. Om det är taget från en faktabaserad undersökning känns det konstigt att man skulle finna liknande slutsatser med ”Afrikaner” (som är en hel kontinent) och ett land som till för bara några år sen var helt isolerat och väldigt få flyktingar utanför det direkta närområdet. 4. Det skämtet är endast roligt om man anser att vissa människor har ett lägre värde än andra. Om så vara att man bara anser att de har de lägre värdet så länge de är innanför Sveriges gränser. 5. Hur många okända element tar inte en svensk med sig om han semestrar i tex Tunisien?

osv…

Hela tankesättet grundar sig på att ena är överlägset det andra och även om det mycket väl kan vara så, är det inget att bygga politik på. Lite som att gå i boxningsmatch mot ett barn.

Men framför allt är det dumt för att det kommer från en Sverigedemokrat och de är dummare än andra svenskar. Det är ett väletablerat faktum, även om jag inte har något som kan bevisa det annat än det faktumet. Men Som Sd sympatisör måste du ju känna till det allsmäktiga faktumet.

it rulzzz *fniss*

3 04 2009
CreamGun

bla bla.

3 04 2009
Halldin

och där kom det välkända faktumet!

3 04 2009
Andersson

@Magnus J.
Kommer en flykting till Sverige med 2 000 parasiter i kroppen så hamnar han inte i karantän likt en hund däremot hamnar han på sjukhus och där bedömmer läkare om personen måste isoleras tills parasitinfektionen är hävd eller inte. Sen är ju ”2 000 parasiter i sin kropp” lite svårtolkat menar han induviduella parasiter (rent gramatiskt så är det vad han säger) för isåfall så har vi garanterat mer parasiter eller menar han 2 000 arter av parasiter…

@CreamGun
Intelligensen flödar fritt?

4 04 2009
Mikaela

Halldin, bra skrivet till viss del vill jag säga! Jag tycker att uttalandet var korkat så det bara sjunger om det, om SD nu vill visa sig seriösa borde de kanske tänka lite på sin image utåt (vi är dock många som vet vad för slags politik de för!).

Dock vill jag påstå att du trampar dig själv på tårna lite när du argumenterar emot MagnusJ. En Sverigedemokrat är, enligt ditt tycke, dummare än vilken annan svensk som helst, och det är ett faktum. Vad är det då som säger att SD:s faktum om parasiter och invandrare inte stämmer? Du ville ha en faktabaserad grund, statistik, svart på vitt. Kan du langa fram detsamma om dina påståenden?

Nu kan jag ju direkt säga att jag inte sympatiserar med SD för fem öre, men jag tycker ändå att du uttrycker dig lite luddigt. Men det är definitivt något som kan trigga igång en intressant debatt!

5 04 2009
Halldin

Mikaela: Jag använde mig av ironi. Där av min anspelat att Creamgun skulle vara ”Faktumet”

5 04 2009
Mikaela

Jag ber om ursäkt för att jag inte uppfattade ironin! My bad! Nu när jag läser det en gång till blir det lite tydligare.

Men som sagt tidigare, ett mycket intressant debattämne. Att SD förmodligen når riksdagen vid nästa val är verkligen skrämmande!

5 04 2009
Andersson

Att SD kommer in i riksdagen är inte det som är skrämmande, det visar bara att vår demokrati faktiskt fungerar. Det som vore skrämmande är om de får tillräckligt med röster föratt komma in i riksdagen men inte får eller om nått ljushuvud kommer på idén att förbjuda deras parti. Ifall man tycker det är skrämmande att SD kommer in i riksdagen ser man problemet ur fel vinkel problemet är snarare vad som får folk att rösta på ett parti som SD.

5 04 2009
Mikaela

Så kan du ju tycka Andersson, men det hemskaste av allt är att många av våra skolungdomar röstar på SD, utan att faktiskt ha speciellt mycket tanke bakom det!

Många människor som är emot invandring röstar gärna på SD, men en stor del är även förstagångsväljare som tycker det är lite tufft att rösta på SD, så jag är faktiskt rädd att de når riksdagen mycket på grund av den anledningen.

Jag är inte en gnutta främlingsfientlig, men jag tycker inte ditt resonemang fungerar heller. Om man HAR en ”vettig” anledning att rösta på SD (vad jag antar är att minska invandringen, enligt de som röstar på partiet), då är det väl mer okej att lägga sin röst där? Även om jag inte sympatiserar med SD-anhängare ett dugg så handlar det väl mer själv om vilken slags vinkling man vill använda?

Du kan får gärna tycka att jag har fel, men att bestämma att jag ser problemet ur fel vinkel kan du inte göra. Anledningen till att det finns olika vinklar är för att man ska kunna se problem från fler håll, och kanske kunna greppa mer än en lösning.

Ska vi börja syna alla partier och deras röster i sömmarna? KD är emot homoäktenskap, kan vi inte analysera hur deras väljare tänker? Är de homofober?

Nej, jag tycker som sagt inte att du har rätt, det finns fler partier med extrema åsikter, om än kanske inte lika drastiska som SD.

6 04 2009
Andersson

Det är intressant att du säger att man ska kunna se problemen ur flera vinklar men ändå insisterar på att din vinkel är den enda sanna vinkeln och min är fel. Det jag vill få fram är att om man stirrar sig blind på problemet ”SD kommer in i riksdagen” så ser man problemet ur en väldigt smal vinkel och då finns risken att man missar den större bilden. Och därför formar frågeställningen ”Hur förhindrar vi att SD kommer in i riksdagen” då finns risken att man kommer med idéer där man fysiskt eller rättsligt hindrar SD från att sitta i riksdagen och det är per defination fel oavsett hur du rättfärdigar det.

Den intressantare frågeställningen är ”Varför röstar folk på SD” om man besvarar den kan man lösa problemet på ett mer konstruktivt sätt än att hacka sönder vår demokrati. Om du anser att det är fel måste du fråga dig vad är värst att SD kniper en, två eller fem stolar i riksdagen eller att riksdagen börjar förbjuda allt som är obehagligt och tystar alla som inte håller med oss.

Ja man bör syna alla partierna i sömmarna öppenhet är en grundförutsättning för en fungerande demokrati! Jag valde att inte rösta på Fp i förra valet för de pysslade med saker som var av tveksam karaktär. Att syna väljarna är svårare men långtifrån omöjligt de största partierna är ju störst föratt de har bättre koll på vad väljarna vill ha, SD växer föratt de känner åt vilket håll vindarna blåser och sen anpassar de sig.

KD är påväg ut ur riksdagen eftersom de insisterar på att driva en kampanj som är rotad i värderingar från järnåldern och det är allt jag har att säga om dem just nu.

6 04 2009
Mikaela

Ska jag vara ärlig tycker jag vi sitter lite i samma båt, du säger att det är komiskt att jag argumenterar på ett vis och sedan tycker att min åsikt är ”den enda rätta”, men du har precis gjort samma sak själv.

Jag tänker dock inte säga så mycket mer kring hela den här grejen, ville mest få igång en debatt, kanske provocera lite på ett snällt vis. Det är vad jag gillar, för då kan jag få nya infallsvinklar och kanske tänka till en extra gång.

Skönt med en debatt som inte slutar i glåpord och sura miner i alla fall, gillar starkt sättet du/ni lägger fram era åsikter på, och mycket av det som skrivits har jag tagit till mig och funderat vidare kring.

7 04 2009
Andersson

Jag misstänker att när rationella människor lär sig att ”ad hominem” angrepp är ett logiskt felslut så slutar man med det. Jag har märkt att det är påtok för många diskussioner som börjar jättebra men sen urarta till pajkastning.

Det är kanske lite av en klyscha men innom argumentation är det viktiga inte vem som ”vinner” eller som får sista ordet, det viktiga med en debatt är att man lär sig nått och/eller får nya infallsvinklar. Då har det varit en bra diskussion.

7 04 2009
Mikaela

Jo, det har du absolut rätt i. Jag är väldigt grön inom områden som politik och dylikt, med tanke på att jag bara är 19 är det väl inte så konstigt. Men jag gillar ändå att diskutera, och som sagt finna nya infallsvinklar.

Den här bloggen var i alla fall en underbar upptäckt, den tar upp många bra och viktiga frågor, och här lär jag definitivt hitta nya infallsvinklar och få mig en och annan tankeställare.

Kommentera

