Fildelning

16 02 2009

För att citera en viss robot i ett visst dataspel: ”Communism is the very definition of failure”.

Till frukosten läste jag lite i morgontidningen och fann lite om rättegången mot piraterna. fann dock en sak intressantare än allt annat.

”Na frågar:” Erik Ohlsson, Gitarrist i Millencolin:

Vad tycker du om fildelning?

-Olaglig fildelning är fruktansvärt. Det förstör branschen totalt. Ta bara burning hearts records där elva personer vart av med jobbet på grund av fildelning, man säljer helt enkelt inte skivor längre. Hela musikbranschen kommer att dö om fyra-fem år och även independentmusik kommer försvinna, vilket folk inte tror.

Hur påverkas ni?

-Klart det märks men kanske inte så mycket som för andra mindre band. Vi har som tur är hunnit bli så pass etablerade att vi har lika mycket folk på spelningar som tidigare, men vår skivförsäljning har minskat markant.

Fildelar du?

-Det har jag faktiskt aldrig gjort. Jag är inte intresserad av det och fildelandet flutar bara med att kulturen blir lidande.
(Nerikes Allehanda, Del 2 , sid2 2009-02-16)

Det första jag vill göra är att säga det att jag kommer öka min fildelning. För om det finns en chans att jag kan vara med att döda ”kulturen” så vill jag gärna vara med. Självklart talar jag om det senaste tidens ”kultur” med missbruk av psykvård och vandalisering av tunnelbana.

Det är roligt. För det finns det lagar mot och de kommer undan med att det är ”kultur”. En fildelare skapar man lagar för att kunna sätta dit… Är det kanske… en konspiration? Världen leds av kulturnissar?

För det andra undrar jag om Erik, gitarrist i millencollin är så jävla dum i huvudet som han framställs i denna intervju? Erik, om du läser hör gärna av dig om detta.

Men Erik har ju alla fall löst problemet med att Saab och Volvo är på väg i graven. Vi skapar lagar som tvingar människan att köpa dessa bilar. Problem löst. Bilindustrin överlever. Däremot verkar musikindustrin vara i en djup kris. Om fem år är den borta med vinden. Det borde vi förstås sett komma. 50 cent har bara haft 24 karat på sig på sistonde. Illa….

Erik…. Problemet är inte att piraterna laddar hem din musik. Problemet är att den musik som millencollin skapar är för dålig i förhållande till priset. Den är helt enkelt inte värd att köpa. Då köps den inte. Så Erik, är det din slinka fingrar som spelar för dåligt, eller ditt skivbolag som sätter fel pris?

Personligen tror jag att det skulle vara lättare för ”skivindustrin” att helt enkelt anpassa sig. Men liksom de gamla Sovjet så vill de inte. De har det så bra där de sitter.

Artisterna håller självklart med. De flesta gick väl estetisk linje med musik som inriktning och lyckades missa de där lektionerna som Samhäll och Historia. Där man får lära sig att tänka själv, men framför allt att känna igen historik- och samhällsproblem som upprepar sig.

Åter till roboten….

Det Erik och många andra inom denna mystiska ”skivindustri” inte förstår är att marknaden bestäms av konsumenten. Eller så förstår det de och försöker att ändra på det. Skivdelningen har gett konsumenten makten och eftersom makt är pengar…. Det Erik och Skivbolagen nog skulle vilja se mer utav är planekonomi. Där det på femårsplaner planeras ut hur mycket skivor varje medborgare ska köpa.

Jag köper inte skivor för att de är fruktansvärt dyra i förhållande till vad jag får. Jag får en skiva som knappt tål att jag tittar på den, en skiva som om åtta år kommer låta som en tvättmaskin och tio år inte ens gå att spela. På den skivan är det tryckt åtta stycken låtar där två är riktigt bra och två är riktigt dåliga. Jag kan inte heller kopiera denna skiva för att ha en kopia i bilen, sommarstugan, stranden. För detta så får jag betala nästan tvåhundra kronor.

Vad tror ni Milton Friedman skulle säga om det? Jag tror han skulle få sitt lilla leende och med ett ”Well…” förklara så en femåring förstår.

/Halldin

Åtgärder

Information

3 responses

5 04 2009
Mikaela

Wow! Det här är bland det bästa jag läst när det kommer till argument för fildelning.

Jag önskar många gånger att jag kunde få ner mina tankar kring detta ämne på pränt, för jag har många bra sådana. Tyvärr blir jag så irriterad varje gång jag börjar skriva så det känns smått lönlöst efter ett tag.

Keep up the good work!

5 04 2009
Halldin

Tack! =)

27 04 2009
Halldin

Kommentera

