Rasism

6 02 2009

I vågen av avsky mot de poliser som valde fel ord att beskriva Några invandrare Vill jag påminna om att rasism är inte rasism om det inte är RASISM bakom det. Dvs kallar jag dig för svartskalle för att du är svart, eller för att jag anser att svarta är underlägsna vita?

Rasism

Självklart är det inte acceptabelt med sådanna uttalanden från Poliser. De liksom politiker ska stå lite över oss andra i Moral. Så… vad säger det om dig och mig? Att ge ett ord en bestämd mening, oavsett hur det uttalas kanske inte ser så farligt ut. Kanske till och med ser ut som en bra idé. Men det är dåligt och en frihetsinskränkning. Men kanske inte så stor så du anser att den är värd att bry sig om.

För den enda skillnaden mellan Svartskalle och Tjockis är att Svartskalle är olagligt på en helt annan nivå. Men båda har lika stor potential att såra en annan människa.

En del menar att eftersom ordet svartskalle varit ett ”verktyg” för förtryck så är det mycket allvarligare. Men jag håller inte med. Förtrycket är inte ord eller handling, utan värderingarna som skapar orden och handlingen. Att förbjuda ord och handling ändrar inte värderingarna.

Bilden ovan… är han ett offer för rasism eller är han rasist?

Vad tror du svenska lagar skulle säga?

/Halldin

Åtgärder

Information

2 responses

5 04 2009
Mikaela

Snubben över måhända en rasist. Möjligen är det så att han försöker vinkla sina misslyckanden så att de ska kunna bottna i förtryck och rasism från vita.

Det du skriver fick mig dock att tänka till. Jag hörde en ung kille på bussen igår snacka om ”blattarna”, och då funderade jag lite i dessa banor. Är han verkligen rasist? Tycker han verkligen att ”blattarna” är mindre värda, och att de skulle utsättas för förtryck? Njae, jag tror mer att han använde ordet utan någon större eftertanke. För honom betydde det nog inte så mycket egentligen.

Nu försvarar jag givetvis inte en sådan sak, jag har själv blivit kallad mycket sådana saker, och vet hur illa det kan ta. Men jag tycker att ditt inlägg var intressant, för det öppnade upp ett nytt tankesätt hos mig.

Din blogg ska jag definitivt börja följa!

5 04 2009
Halldin

Intressant är att svensk lag skulle döma i hans fördel. Alla fall om man ska gå på tidigare domar.

Trevligt att höra!

Kommentera

