Att försöka hålla käften.

7 01 2009

Man blir inte populär om man säger ”sanningen”.  Med sanningen menar jag det som ingen verkar vilja påpeka i konflikten mellan hamas och israel. (Observera att jag skriver hamas och inte palestina.)

Till exempel så kom skott från den skola som slogs ut av israel. Varför skriver inte våra tidningar om det? Observera att jag säger att de ska skriva om det också, inte istället. Självklart är det fel att skjuta på en skola. Men när är en byggnad en skola och när är det en byggnad, respektive ett mål?

Skolan i Beslan, var det en skola under pågående gisslantagning? Gjorde ryska säkerhetsstyrkor fel när de gick in och befriade gisslan? Jag tycker inte det. Jag tycker inte heller Israel gör fel. Man skjuter inte på en skola fall man inte måste, fall man inte tar eld från det huset. Då anser jag att den byggnaden upphört varit en skola och blivit ett mål. Speciellt om skolan stängt pga krig och de som är i skolan varken är elever eller lärare.

Fred i mellanöstern ger en intressant vinkel i förhållande till övriga medium i Sverige. Mycket läsvärt. (Observera att jag säger att det är läsvärt, inte absolut sanning). Någonting som faktiskt inte går att förneka, oavsett vilken troslära eller politisk tro man säger sig ha. Är att Palestinerna firade dödandet av 8 döda israeler. Israel firade inte dödandet av 30 Palestinier (varav två terrorrister). Det går inte att komma från. Det går inte att ursäkta. Det talar sitt klara språk.

Men jag ska försöka att hålla käften…

 

/Halldin

Åtgärder

Information

One response

17 01 2009
scaber nestor

Den filmen du hänvisar till ang skotten från skolan är från Oktober 2007.

Så anledningen till att tidningarna inte skriver om det idag beror på att den inte handlar om den nuvarande konflikten.

Kommentera

