Fienden.

22 10 2008
  • Fienden. Han står bakom mig. Han kallar mig ord, han slår mig i ryggen. Min ilska stiger. Till slut kommer andrenalinet nå den nivå jag behöver för att låta mig själv slå honom. Då instinkten tar över och kroppen bedömer att jag skall försvaras. Oavsett.
  • Fienden. Han står framför mig. Han kallar honom ord och hotar med våld. Den hotade står bredvid mig. jag har aldrig träffat människan förut. Hans kropp är i försvarsläge, han har åkit på stryk och blöder. Min kropp börjar utsöndra andenalin och gör sig redo att försvara denna människa som ligger vid mina fötter. Gråtandes, blödandes…

Min självförsvarsinstinkt har expanderat till att inkludera denna okända människa. Helt utan att instinkten i sig har utvecklats. Min Moral etiska uppfostran fick mig att gå emellan och nu ritkas hot och våld mot mig. Som direkt följd, försvarar nu mitt självförsvar en annan människa, som jag aldrig träffat och som aldrig bad om min hjälp.

Min moral och etik säger; hjälp den som behöver hjälp.

Min instinkt känner hotet och gör sig redo för våld.

Inte för att jag jag tycker om våld, anser det behövligt, eller ens rätt. Utan för att det behövs. Hot och våld riktas mot mig och min kropp reagerar därefter och till skillnad från den lille skiten vid mina fötter. Kommer jag slå fienden sönder och blodig.

Men om vi byter ut individer mot stater, nationer. med tusentals individer. Fungerar inte samma praxis: Sverige skall inte svara på hot mot vår säkerhet.

Moral och Etik har inte längre ett värde.

Men en fiende är alltid en fiende. oavsett om det är en individ, religion, ideologi eller en stat. Och det finns bara ett sätt att hantera en Fiende. Förinta dess möjlighet att vara en fiende.

Om jag går in och hjälper denna okända människa. Blir jag en hjälte. Fast jag skadar en annan människa i processen.

Applicerat på större skala: USA, Sverige med mera. Hjälper Afghanistan mot kriminella element som försöker slita landet i stycken och förtrycka dess invånare. I detta fall har alltså, den okända ”människan” ropat på hjälp, det har kommit människor från hela stan för att hjälpa honom med hans fiende. Hjältar från flera kvarter bort har lämnat sin trygghet för att hjälpa denna okända.

Men det är fel…? Några tycker han ska ta denna strid själv. För vi har inte med han att göra.

Jag förstår faktiskt inte. Därför kommer jag ALDRIG att respektera någon som kallar sig för miljö eller vänsterpartist och jag kommer vara jävligt passiv mot en socialdemokrat.

(allt är taget ur fantasi för ett statuera exempel)

Åtgärder

Information

Kommentera

