Tjetjenien – ett svart hål i mänsklighetens moraliska förfall.

19 10 2008

Sitter och läser Tjetjenien – sanningen om kriget av Anna Politkovskaja. Jag fick boken som gåva för flera år sen, men har alltså inte börjat läsa den förrens nu. varför vet jag inte… Slumpen föll så när jag stod vid bokhyllan och sökte ett val.

En sak slår mig direkt när jag börjar läsa. Den här boken är på Tjejtjenernas sida och jag kommer nog inte få läsa något negativt om deras del av kriget. Jag är inte förvånad, Politkovskaja var en kämpe för mänskliga rättigheter och emot krig. Men det är fortfarande fel att bara lägga skuld på en sida, att lägga allt ansvar på en part.

Jag är nämligen övertygad om att tjetjenerna är minst lika omänskliga som de Ryska styrkor och miliser som stryker runt och lemlästar civilister. Det är så krig fungerar; Medel och Motmedel. jag är även övertygad om att fall alla ryska trupper skulle lämna området och tex FNs blå hjälmar går in för att säkra gränsen. Skulle de bli beskjutna, kidnappade, lemlästade av tjetjenerna. Liksom Afghanistan har gränsen mellan Maffia och Frihetskämpar helt suddats ut. Det påpekas i boken att Tjetjenien är ett frihandelsområde för vapen, droger, slavar med mera.

Det som dock skrämmer mig enda in i benmärgen är att återigen visar den ryska krigsmaskinen vad den går för. Liksom när man läser och ser bilder från deras framfart i Georgien. Det är inte människor. Det känns billigt och oseriöst, men det enda jag kan likna med är de från sagans värld; Orker. I boken beskrivs hur äldre soldater våldför sig på yngre soldater som tar ut det över civilbefolkningen. Officerare smugglar, kidnappar människor och kräver betalt för att lämna tillbaka personen/liket. Befälhavare förskingrar krigskassor.

Hur det om nätterna driver (det boken kallar) specialförband genom byar och lämnar lemlästade personer efter sig vid byns utkanter. Ett bra sätt att se till att utegångsförbudet verkligen efterföljs.

Om Gerillan/Motståndsrörelsen höll på med detta, skulle det vara lika fel. Men det ligger endå närmare än att Rysslands Nationella styrkor skall göra så. Speciellt när man ser i Georgien att de gör inte så efter flera års strid som i Tjetjenien. Det verkar snarare ingå i deras reguljära doktrin (Se filmklipp i tidigare inlägg).

Som jag sagt tidigare: Ryssland är en våldtäckt på den civiliserade världen.

Åtgärder

Information

Kommentera

