SJ´s urspårning Stockholm.

19 10 2008

Jag läser SvD… Aftonbladet och till slut DN…

Är överraskad att Aftonbladet inte försöker få det till att lokföraren medvetet spåra ur för att döda en skyltdocka. Är faktiskt överraskad över den ganska goda rapportering som skett. Är det bara Praoen inne på en söndagkväll?

Dessa människor som är arga på SJ, varför är de arga på SJ?

SJs dåliga information? Man ger den information man har, att det tar tid att samla information, är väl endå ingens fel? Få fram människor som har rätt kunskaper, få dem från där de är genom stockholmstrafiken ut på spåret och göra en bedömning av skadorna på spår och lok. Låter två timmar fortfarande som farligt lång tid? Jag är faktiskt imponerad. Man hade ”endast” två personer för att informera resenärer på tåget vad som händer enligt SvDs källa. Vilket så gott jag vet är ganska standard bemanning på ett tåg. Skulle man kört in fler tågvärdar till ett urspårat tåg?

SJs dåliga service? Ersättningstrafik vid trafikstörningar är en mardröm. Ingen kan ha bussar ståendes utifall något skulle hända. Arbetet att lokalisera dessa bussar är ett episkt arbete. Ringa runt till alla taxi och bussbolag inom XX km radie och fråga fall man kan få hyra deras tjänster. Sen ska buss/taxibolagen undersöka fall de har bussar och förare. De har ingen brådska ”tåget går ju ingenstans”. Som det så fint påpekas i artiklarna är även att en fullastad X2a tar ca 250 personer. En buss tar? 30-35? 70 om det är en stor dubbeldäckare. Sj beräknar att de har 2 000 drabbade resenärer. Gör din Matte och fråga dig sen vad du egentligen begär av dem?

Kommer ihåg en mindre händelse när jag arbeta på Örebro Central, Taxi bilar skulle fram till ett par resenärer. Taxibolagets ”bas” låg 1 000 meter från Centralstation. De skulle skicka en mini-buss på en gång. Det tog 40min för taxin att anlända. Föraren var inte speciellt stressad när han anlände.

Än är det ju bara spekulationer om vad som orsakade urspårningen. Men det är antagligen, som så ofta förut. Den bristande infrastrukturen i Svensk Järnväg. Som jag brukar avsluta mina argumentationer ”Ingen kommer reagera förrens en X2000 med 250 personer ombord kör rakt fram i en kurva”. Ja… när telegramet kom idag ”En X2000 har spårat ur” så slog tanken mig faktiskt. Men så roligt fick vi inte ha.

Jag satsar 50:- på att växeln inte svarade på ställverket och att lokföraren fick order att sakta närma sig för att hinna se om växeln låg fel. Suprice! Det gjorde den. Det är en så kallad ”lågsko-urspårning” och kommer från att persontågens lokförare har lågskor och pga det inte gärna går ut ur hytten för att tex titta på eventuella växlar som kan ligga fel. Vanliga vid snörika vintrar. Men hey! De ser snygga ut när de går på perongen och svingar sig upp i loket.

Fast det är klart… Det kan ju omöjligen vara Växelfel… Staten har ju avsatt hela 2,7 miljarder kronor att spendera på järnvägen. En storsatsning nu på ca 200-300 miljarder på befintlig järnväg och utbyggnad av Höghastighets bana kopplad till Europa korridoren. Det skulle Skjuta Lågkonjukturen ut i rymden. Alla fall för Europa. Skulle gå åt hundrtals ”Rallare” från flera länder. Pengarna finns.

Jag är ju dock skadad av kunskap så jag kanske saknar den vinkeln som behövs för att hata SJ denna gång? Någon som kan berika mig?

Åtgärder

Information

3 responses

23 10 2008
T

Hurdå skjuta lågkonjukturen ut i rymden, pengarna måste ju tas någonstans ifrån och tror du att ett ökat skattetryck på företag som går dåligt kommer att få dem att gå bättre?

23 10 2008
Halldin

Tyvärr kan jag inte finna länken till en artikel jag läste får några veckor sedan.
I den artikeln påstods att bara staten går in som Garant, går lån på 150 miljarder att uppbringa. Detta med Statens nuvarande överskott, drömde jag mig bort lite.

Men jag är övertygad om att fall staten började pumpa in pengar i ett så stort projekt, så skulle det skapas arbete och inkomster, för små/stora företag. Och eftersom Sverige saknar personal och kunskap för projekt av den storleken skulle det smitta även Europa.

3 12 2008
Victoria Shulga

Ja! Bygg Europabanan!

Kommentera

