Alliansens nyheter för 2009

22 09 2008

Min haka slog i marken när jag läste vad som sker med A-kassan 2009.

  • Avgiften sänks 50 kronor från den 1 juli 2009. Medlemmar i Hotell- och restaurang, Musikerna, Fiskarna och Teater märker inte sänkningen, de har nått maxtaket.
  • 2009 behövs bara 6 månaders medlemskap i stället för 12 för att få inkomstbaserad ersättning.
  • Kravet på att man ska ha arbetat en viss tid slopas.
  • I dag räknas bara inkomst från arbete när a-kassenivån sätts. 2009 får man räkna ersättning från Försäkringskassan.
  • Sänkningen av avgiften kostar 2 miljarder per år.

Precis vad jag kom fram till under min tid som arbetslös. Enda de glömt är att sänka åldern från 20 till 18 år.

Däremot… Min älskade järnväg. Det är inte bara Försvaret som Regeringen har lyckats förstöra till obrukbarhetens gräns.

  •   7,6 miljarder de närmaste två åren till väg- och järnvägsprojekt.

Om de lagt den summan endast på järnvägen, hade jag blivit lite glad. Nu suckar jag bara uppgivet. För det där är en piss i stilla havet.

och apro på Försvaret…

  •   Regeringen sparar 2,3 miljarder på olika materielprojekt och satsar 2,2 miljarder på förbanden.

Jag orkar inte ens säga något. Det är som när brorsan stuka foten för femtioelfte gången. jag bara suckar och skakar på huvudet. Hänvisar istället till Wiseman’s Wisdoms. Han är så mycket bättre än jag.

 

Källa: Aftonbladet.

Åtgärder

Information

Kommentera

