Nu ska jag berätta en liten hemlighet!

29 07 2008

Eftersom tidningarna verkar sakna hjärnkapacitet att lägga ihopp två och två så… Får väl jag göra det. Fast jag inte har lika många läsare.

Ingen som ser ett samband i att de mest privatiserade järnvägssträckorna (Östergötland, Stockholm) i sverige är den sträckan som har mest problem? Någon som är förvånad?

Så här går det. Det är inte att släppa ett monopol när man tar all den statliga verksamheten och ger till ett privat bolag. Det är fortfarande monopol. När man dessutom gör det som Hitler var väldigt bra på. Toppstyrning med dumma order. Kan det bara gå på ett sätt. Varför lägger sig staten i hur SJ AB ska drivas?

SJ belägger man med vinstkrav. Om de inte går med vinst blir det skampåle och jättedildo. Det ger effekten att istället för att SJ (som normala företag som går dåligt) Gör en långsiktig plan för att få ordning på hela organisationen till en vinstdrivande jätte, eller går i konkurs och lämnar marknaden åt de som kan. Så måste de göra sin största aktieägare (Staten) nöjd och visa en vinst inom si och så många månader.

Man belägger Banverket med en LAG (som förövrigt drabbar även kommuner och landsting med mera.) att man måste ta det billigaste anbudet. Inte det som ger mest kvalité för pengarna, utan det som är billigast. Det ger oss Svensk Banproduktion. Du vet… de killarna som skickade en elbuss när det behövdes två i Linköping här om veckorna (när ett enkelt kontaktledningsfel tog 18h). Det är självklart att de bara har så mycket folk ute/redo som de absolut måste. Det är då pengarna rullar in.

Men det förstår inte 9 miljoner invånare i världens dummaste land. För allting är Statens fel, är det inte statens fel är det SJs fel. Som i Alvesta nu… Transformatorn exploderade… Den exploderade efter en direktträff. Det är SJs fel. Att de har värdelös service är även det fullt logiskt. Precis som Svensk Banproduktion; Om de under semesterperioden ha full bemanning äts deras ekonomi upp. För att inte tala om spasmerna facket hamnar i.

Järnvägen har varit statlig så länge så det är inte bara att skapa ett bolag och säga att nu är allt bra. Folket som arbetar där, lagar och regler, facklig mentalietet. Allting är skapat från en statlig verksamhet. Dvs motsatsen till Effektiv Vinst.

Ni märker inte det…. Men den svenska järnvägen faller i bitar. Men ingen kommer reagera förrens en fulllastad X2000 fortsätter rakt fram i en kurva. För det är inte förrens då man behöver reagera. Det är det som är så skönt med att vara staten. Man behöver inte LEDA, bara REAGERA. Om de varit så duktiga så de blivit chefer på Ericsson, Volvo, IBM, hade de behövt LEDA och se katastrofen innan den händer. Lite humor att Fosterlandet får andrasorteringen.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: