Heder till Farman Sediq

22 05 2008

Aftonbladet har intressanta artiklar (1,2) om den andra sidan av Hederskulturen – Mannen som vill tänka själv. Det är intressant läsning. Det första jag tänkte och det nog många tänker här i det fina Sverige är; Varför ifrågasätter de det inte? Har de ingen egen vilja?

Men så slog det mig. I Sverige kanske vi inte har någon hederskultur i den utsträckning som i fallet Fadime. Men vi har gott om exempel där människor som borde tänka själva inte göra det och då skadar sig själva och sin omgivning.

Anorexia är klacifierad som sjukdom, liksom många andra ”hjärnsjukdomar” som börjar med att man istället för att lyssna på förnuftet, logiken. Lyssnar på Idioti och skitsnack och baserar sin verklighet på det.

Vi har alla dessa ungdomar som spöar på varandra, men endå har exemplariska föräldrar (enligt dem själva förstås). Ungdomar som leker chickenrace med tåg!? Det är inte samma sak som att förneka sin syster mänskliga rättigheter och spöa henne för att hon tjattar med din kompis på MSN. Men det är samma sorts tänk som ligger i huvudet på dem som gör så mot sin syster. Att inte tänka!! Vad gör jag nu, vad får det för konsekvenser?

– Det gick helt enkelt inte att föreställa sig att min syster skulle ha samma rätt som jag att träffa kompisar, umgås, bli kär. Det fanns bara inte, säger han.

Han säger att den som växer upp med hederskultur och kyskhetstänkande har extremt svårt att värja sig mot den könsdiskriminering som finns inbyggd i systemet. – Man får det i sig från sin första dag. Att flytta till Sverige förändrar ingenting om man ändå bara bor med landsmän i segregerade områden.

– Jag har fått dåligt rykte bland vissa. Några av mina vänner har brutit kontakten med mig. Kanske har de inte förstått att jag inte vill ändra på hela vår kultur, bara på de delar som krockar med de mänskliga rättigheterna, säger Farman Sediq.

Som ni ser är det inget som helst fel på denna mans hjärna. Han har bara inte fått den stimulerad i en Demokratisk stat med en välutbyggd utbildningsystem som stimulerar fritt tänkande. (Inte Sverige, som vi tidigare konstatera). Även att våran extremt vackra integreations politik stimulerar just de krafterna som vissa använder som argument att inte släppa in invandrare. Istället för att när de kommer fyllda av hopp inför ett nytt land, en ny start ge dem just det. Sätter man dem i samma gamla värld de lämna.

 

Åtgärder

Information

Kommentera

