Zimbabwe Vs Rhodesia

30 03 2008

Zimbabwe har nu enligt vissa nått botten 100.000% Inflation, 80% arbetslöshet, masssvälter, konstant matbrist.

DN

Säg mig, var det en bra idé att störta Rhodesia och Ian Smith. Ja, det var en rasisstisk stat mycket som Apartheid i sydafrika. Men inte ens de svarta afrikanerna under denna rasistiska regering hade det så dåligt som de nu fria afrikanerna har under sin frihetskämpa Robert Mugabe. Tror ni det känns bra? Världen gick ihopp och bestämde att de var onda och satte dem i diverse blockader.

Att de trots blockader från internationella samfunden endå lyckades hålla både Robert Mugabes ZANLA och Joshua Nkomos ZIPRA stången och hålla sitt land flytande så länge som de gjorde. Kan visa att de till skillnad från Mugabe idag, visste vad de höll på mig.

Jag säger inte att rasistiska regeringar är bra. Men jag frågar: Är det bättre nu än då?

Har de det bättre? Är de Friare?

Åtgärder

Information

3 responses

2 04 2008
Klauk

Har man inte växt upp under oket av en diktatur, vet man inte hur pass mycket man kan värdesätta frihet. Börja med att åka ner till vårt södra grannland och prata med vanliga människor, i skuggan av DDR och tredje riket.

9 04 2008
Andersson

Jag hade ju hellre varit vit i Rhodesia än vit i Zimbabwe. Om man däremot, för argumentets sak, skulle säga att jag var svart så skulle det ju vara svårare eftersom i Rhodesia så diskriminerade man svarta och i Zimbabwe så är levnadsstandarden förskräcklig.

9 04 2008
Halldin

Jag har ju inte en aning igentligen. Men med tanke på hur dåligt de har nu, väcktes tanken hos mig. För det är en intressant tanke att de skulle haft det ”bättre” Förut.

Kommentera

