Juridik Vs Moral & Etik

12 03 2008

Vad för nytta gör en lag eller regel, om ingen följer den? Det som gör en lag något mer än en bit text på ett papper är att du o jag anser det vara något mer. Att vi anser att den ska följas, för det är rätt.

Vad gör det att vi har lagar mot att köra för fort när de som ska upprätthålla lagen, Poliserna. Själva kör för fort när de är ur tjänst. Vad gör det att vi har lagar när Den som blir tagen på bar gärning när han gör ett brott säger; ”Det är lungt, min pappa är Åklagare”. Vad gör en lag när inte ens de som har vigt sig själva till att Upprätthålla den, att Försvara den. Följer den?

När Polisen, Åklagaren, Domaren använder en MP3 spelare, som deras barn fyllt med deras favoritmusik. Som är fylld med olagligt nerladdad, piratkopierad musik?

I panik skapar vi lagar för att skydda oss. Det är olagligt att mobbas, att kopiera musik, att slåss och att köra för fort. Men endå mobbas barn, endå kopieras musik, endå blir våldetgrovare längre ner i åldrarna och endå… så kör folk för fort. Det finns till o med försäkringar mot fortkörningsböter!

Hur kommer det sig att allting helt plötsligt verkar falla omkring oss? Varför sjunker respekten för lagen? När en man i 50 års ålden kan säga; ”Polisen ska vara ute o jaga brottslingar”. När han just blivit dömd till böter för fortkörning. Varför ser han inte att han brutit mot en lag?

När en grupp 15 åringar Hotar, förföljer och misshandlar en handikappad pojke och hela hans familj. Utan att veta att de gör Fel? Hur de efter något så tragiskt som skottlossning, deras egna kamrats död och samhällets fördömmande, Forsätter?!

Hur kan ett grupp pojkar slå ihjäl en annan pojke med motivationen; ”han slog ju mig”. Hur kan en pojke i tonåren sakna förståelse för vad han gör och konsekvenserna det ger? Han slog mig, därför slår jag honom. Inte så mycket som han slog mig. Utan tills jag är nöjd.

Det saknas något. Min teori är inte att det behövs fler lagar för dessa att bryta. Utan körkort på föräldraskap. Alla är vi någons barn. Om jag gör fel, är jag ansvarig för det. Men det är min fader och moders uppgift att jag ska ha en god uppfattning om vad som är rätt och fel i det samhälle jag föddes till. Det fungerar inte att säga; ”på min tid gjorde inte barn så”. För om du nu är så gammal, så är det ju dina barns barn. Det är ditt arv. Du lärde dina barn, som i sin tur lärde sina barn.

Moral och Etik. Människor saknar Moral och Etik. Inte lagar.

”Att veta vad som måste göras och att veta att man kan göra det.
Men att ändå inte göra det. Det är brist på mod och moral.”

– Tzun Tzu

Det som skrämmer mig mest. Är att barn som vuxit upp i kaos, har en vana att vilja ordning när de själva blir vuxna. De som växte upp i -20,-30 -talets kaos. Valde Fascism, Stalinism, Totalitärastyrelseformer som gav dem ordning och trygghet.

Åtgärder

Information

11 responses

28 03 2008
Mia

Intressanta tankar. Men jag funderar på hur körkortet skulle utformas, man kan ju inte testköra någon annans barn. Och det är ju först när man har barn som man får den verkliga kompetensen. Hmm..

9 04 2008
Halldin

Man kan få lära sig hur saker faktiskt är, vad som är fakta, teorier och rent nonsens. Så man inte tror på allt skit Aftonbladet skriver.

barn har uppfostrats i tusentals år. Men det är inte förrens nu. När man skaffar barn, men prioriterar ett ”sex and the city” liv före barnet. Eller använder barnet som statussymbol.

10 04 2008
Mia

Inte? I vissa kulturer använder man barn som en ekonomisk livförsäkring och har gjort länge. Är inte det samma typ av tanke i botten; ekonomi och måttet av hur det syns för omvärlden vilken nivå man har.

Givetvis har alla kulturer i alla tider använt sig av sociala koder och markerar vart i rang man står. Hur många munnar en man kan mätta är just en statussymbol samtidigt som det är en livförsäkring inför pensionen. DEN saken gör vi inte här i vår kultur på samma sätt, utan vi låter barnen köra sin egen ekonomiska linje i större utsträckning. Vi låter kronan gå omvägen via staten.

Är det inte bara så att du upptäckt fenomenet ”sex and the City”-förälder för att vissa journalister och filmskapare har förstått att marknadsföra en gammal tanke i ny modern förpackning? De pekar enbart på att delar av vårt samhälle går tillbaka i utvecklingen snarare än driver framåt. Pseudonyheter kallas sådant när det förstoras upp till nyhet och blir just effekten som nu. Du tror att fenomenet är nytt när det egentligen är gammalt och känt??

Människor har aldrig använt sig av körkort för barnuppfostran, utan använder samhället funktioner som mall för vilka koder som barn ska läras in. Och utgår man från tanken ”trafikregler” så undrar jag fortfarande vilka regler som ska användas vid körkortet. VEMs regler? Samhällets tillsatta av någon på ledande position? De pålästa? De som VET hur saker ska vara?

Sist vi i Sverige hade en sådan tanke på allvar i botten hos styrelseskicken var just under efterkrigstiden då man inrättade barnkrubbor för att fostra barnen i. Ett körkort tenderar ju att stöpa alla barn i samma form, homogeneralisera, vilket jag inte ser som någon som helst skillnad i slutlig effekt mot det du beskriver hänt under efterkrigstider.

Det kan låta bra och engagerat med ett körkort, men drar man saker i förlängningen så säger du emot dig själv. Vems normer ska bakas in i körkortet och varför?

10 04 2008
Halldin

Uppenbart är alla fall att det är fler föräldrar idag, som inte klarar av att vara föräldrar.

11 04 2008
Mia

Hur kan du säga det med säkerhet? För att kunna fastslå skillnaden så måste du jämföra likvärdig forskning från olika epoker. Vilka forskningsresultat och rapporter pekar du på?

Jag menar, är det föräldrarskapet som det är fel på eller är det någon annan mekanism i samhället som inte fångar upp barnen och föräldrarna? Eller är det så att andra funktioner i samhället själ tid från då föräldrarna skull/borde vara med barnen? Är det i så fall föräldrarnas fel?

11 04 2008
Halldin

Det är mina tankar från mitt liv… Även om jag uppskattar din argumentation. Så är detta inlägg bara min tankar. Tankarna skapas av allt från ren fakta, till känslor och drömmar.

Om bara en månad kan jag mycket väl titta tillbaka o tänka, hur fan tänkte jag?

11 04 2008
Mia

Hmm.. Nu vart det riktigt intressant, för om man kollar igenom din blogg. (Jag har läst även där jag inte kommentarat) så har du en ton som uppmanar till dialog/debatt. Du bjuder alltså in läsaren att delta. Däremot så svarar du mig som om du vill sitta ifred med dina funderingar, du rundar av och för inte saker vidare i resonemang.

Jag har gjort som du i andra bloggar jag haft, men då har det handlat om privata saker. Det har tom hänt att jag bett snälla människor att flyga och fara, för jag har betraktat bloggen som ett andningshål och bara velat vara ifred. Och det konstiga där var att det var mycket mingel och mer konsensus, alla skulle tycka lika. Här är det mer att var och en av bloggarna sticker ut som de är och tänker självständigt.

Vad jag i botten av allt menar är ”vill du ha dialog eller ej?”. Jag vet ju inte dina skäl till varför du bloggar och som det är nu ger du dubbla signaler. *ler*

11 04 2008
Halldin

Jag kan väl avslöja att jag faktiskt slog en liten kullebytta när jag fick min första kommentar. Dialog/debatt är verkligen något jag vill ha och tycker om. Men som alla regler… Just detta inlägg var mer en ventil än ett inlägg i diskussionen. Det är inte ett ämne jag har någon närhet till.

Det jag menade med min senaste kommentar är helt enkelt att jag inte alltid är faktabaserad i mina uttryck. Ibland ”tycker” jag bara. Fast jag varken vet eller kan något.

11 04 2008
Mia

Ja, men det är väl helt rätt som du gör. Som jag ser det så tycker jag att även när man INTE vet en massa saker så måste man få öppna mun och tycka. Själv kan jag blir storligen frustrerad när någon ifrågasätter mig.. och då letar jag reda på fakta och kanske blir överbevisad, eller motbevisad.. vilket som så har jag ju triggats till att läsa på. Så att kasta mig in i saker jag inte vet något om slutar ofta med att jag vet mer än innan.

Men sedan så tycker jag att man nog måste få ”tycka fel” saker. Känslor och erfarenheter kan ju strida mot allmänhetens dito. Men vem har rätt. Vi ska ofta vara så pk i det här landet. Kan säga att det finns MAAAAASSOR som jag inte kan blogga om, eftersom jag gör det i mitt eget namn, och jag tänker på att min dotter ska slippa skämmas för sin mamma. *asg* HON kan om någon ifrågasätta mig.

Nu ska jag hoppa in i duschen och vara lite ytlig; färga håret. Tjingeling och trevlig helg! *ler*

11 04 2008
Mia

Fan.. min kommentar ovan lät som om du inte vet saker.. men det var inte så jag menar.. jag menar att alla är olika insatt i olika saker.. det pendlar för alla. Bara så.. men du fattade väl redan det hoppas jag?

11 04 2008
Andersson

Jag har upptäkt att det är få människor som faktiskt kan erkänna att de har ”förlorat” en diskussion varken för sig själva eller andra. Det är väldigt jobbigt då det ofta slutar i ett ”du är dum i huvudet därför har du fel” argument och då kan man komma med hur bra argument som helst jag har ändå fel eftersom jag är du i huvet.

När folk drar sig tillbaka ifrån en diskussion så tolkar jag det oftast (kanske jag har en dålig människosyn) som att de blivit sura och kastat ut datorn genom fönstret. Men det händer ibland att folk drar sig tillbaka ifrån en diskussion föratt reflektera över vad de lärt sig. Så utgå inte alltid ifrån att folk inte vill ha en diskussion bara föratt de drar sig tillbaka inte ens den bästa diskussionen kan vara för evigt.

Kommentera

