Den svenska demokratin och skolväsendets död.

12 02 2008
Jag har en bror som är 16 år gammal och går på högstadiet och jag har länge funnit det skrämmande hur utbildningen ser ut.
Min bror är nämligen dum som ett spån. Detta och hur han får uppgifter och läxor fick mig att börja fundera. Jag gick tillbaka till
då jag var 16 år och dum som ett spån. Det var inget jag tänkte på när jag var 16 och dum som ett spån, men det var skolans om gjorde mig dum.
Liksom den gör min bror dum idag. Redan när han var en liten knott så glänste han med ett otroligt minne och förståelse för saker och ting.
Så vad hände mellan den där lilla knotten som var väldigt intelligent och att han vart en idiot som 16åring? Min första tanke var Hormoner.
men de gör igentligen bara att intelligensen riktas om till andra prioriteringar. Det som hänt min bror, det som hände mig. Var… *trumvirvel*
Det svenska skolssytemet. Det kanske låter lite… rebelliskt. Men om ni har en möjlighet. Sätt er in i skolarbetet hos en 14-16 åring (årskurs 7-9).
Det är läskigt så jag får gåshud.
Exempel:
Min bror, liksom jag gjorde, går i specialgrupp för matematik. Där läser de i ett lugnare tempo och är färre elever på en lärare. Vilket när man tänker på det borde vara normalläget. Men humorn kommer in när det är dags för prov. För då gör han provet när de andra gör det och med samma krav. Dvs, när han läst halva kapitlet kommer ett prov på hela, eftersom den ”normal” gruppen hunnit hela. Detta prov gör han tillsammans med den ”normala” gruppen. Provet har tidskrav.
Alltså, har de just tagit allt de skapat i specialgruppen, lugn och stabil arbetsmiljö och kastat ut genom fönstret!
För det första, jag förstår varför provet måste tas på tid, rent praktiskt. Lektionen är bara 50min lång. Men för i helvete! Det är ett prov som ska kolla om du kan lösa matematiska problem. Inte hur väl du klarar av stress. En lärare var smart nog att uppmärksamma detta på mig. Jag kunde ju uppenbarligen på lektion, varför gick då inte prov? Aha… han pallar inte pressen. Så jag fick börja göra prov efter mina förutsättningar och vips så börja det gå bra.
Det min mattelärare i min specialgrupp gjorde var helt enkelt att hon gick och tog proven från ordinarie lärare och så gjorde vi det i vår specialgrupp. ”jag ska ingenstans, ta den tid ni behöver” sa hon. 45min senare hade alla gjort provet. För vi pressades inte. De tog den tid de behövde i den lugna, stabila miljö de var vana vid. Utan den läraren hade jag aldrig kommit in på gymnasiet.
Men det var inte arbetsätt skolan hade, utan en lärare som gett sig fan på att ge sina elever vad de behöver. Min bror, har uppenbarligen inte den läraren.
När jag gick i skolan var det och idag är det ännu mer ren kunskapslagring, inte att lära sig att tänka, utan att lagra kunskap.

Dagens undervisning går bara ut på massproduktion för yrkeslivet – att lära sig så mycket som möjligt om så lite som möjligt. Elever och studenter får aldrig lära sig att resonera och sätta saker och ting i stora sammanhang, säger Leif Alsheimer

SvD 2008-02-12
Skolan har bliviti tråkig. Lärarna tycker det är tråkigt att lära ut när det saknas resurser och allt måste ske maskinellt. Eleverna tycker det är tråkigt att lära sig för det saknas resurser och allt måste ske maskinellt.
Vad sägs om en skola med Max 20st elever i en klass. Där elever och lärare gör vad som behövs för att lära sig. Inte vad som ska göras för att lära sig.
Stela ramar hör verkligen inte hemma i undervisning. Alla är olika.
Min bror är alltså inte dum i huvudet. Han är ett offer för den moderna skolan. Jag räddades av Gymnasiet, där man helt plötsligt skulle börja tänka själv.
Jagh ade en fruktansvärd tur med lärare som Micke Allard. Hur kommer det gå för min bror?
– Bildning är central för vår utveckling och demokrati. Slösar vi med det är vi illa ute.
SvD 2008-02-12
Vi kan inte skära mer i försvarsbudgeten för då får vi för dålig kvalité på soldaterna som sen ska ut i världen och skapa fred och demokrati.
Men Utbildningen av våra egna medborgare?
På 1960-talet kunde 65-70 procent av väljarna tala om hur den sittande regeringen såg ut – motsvarande siffra inför riksdagsvalet 2006 var 46 procent
SvD 2008-02-12
Det kanske inte är lika viktigt? Soldaterna är ju reklampelare och skapar så kallad ”Goddwill” och är en enorm penisförlängare.
Dumma medborgare märker ju endå ingen av. Speciellt inte politiker.
Åtgärder

Information

Kommentera

