Det Svenska Misslyckandet

27 01 2008
Svenska Dagbladet har en artikel som lyser med stor lampa på hur det svenska systemet för att ta emot flyktingar gått åt helvete.
EBO-lagen gör att flyktingar får bosätta sig överallt, bara de kan fixa bostad själva. Det är ju skit bra. Förutom att man glömde hur människan fungerar.
Det är självklart att jag som tex Irakier drar mig dit det finns andra irakier. Det är det enda jag känner till o det ger mig en känsla av trygghet.
–Min dotter kommer hem från skolan och frågar mig om ett ord. Och jag säger: ”Det där är inte svenska. Det är kaldeiska!” Här kan jag gå och handla, gå på banken – utan att kunna svenska. Alla, verkligen alla, pratar arabiska!
Det behövs ett system för utplacering. Där man skiter i fall de har släktingar i stockholmsregionen. Utan att man palcerar flyktingar där de kan bli utlandsfödda svenskar.
Än idag finns det områden i sverige där det pratas finska och inte svenska, där om du pratar svenska med de äldre får ett frågetecken som svar. Och det var på 50- 60-talet som den finska invandringsvågen var! Ett land som Sverige borde ha otroligt små svårigheter att svälja invandrare. Med ett mänskligt system, ett praktiskt system.
Inte ett system där man gör det för att man måste, utan för att man vill. För i helvete! Det är (framtida) svenskar vi behandlar som skit!
Sverige är ett av de få länder som tar emot Irakier i världen och vi tar emot många! Varför får vi inte någon credit för detta? Det är lättare att göra ett svårt jobb om man får en klapp på axeln ibland.
Projektledaren Soheila Heidari påpekar flera gånger att Arboga kommun vill ha många flyktingar.

Men det vill inte Gassam Adil, som fruktar ett nytt ”lilla Bagdad” någon annanstans.

–Det får inte bli som här, att alla pratar arabiska.

Som avslutning… Hur svenskt är inte det där? 🙂
Kom ihåg alla invandrare, för att bli svensk måste du kunna ”ser jag inte problemet så finns inte”.
Åtgärder

Information

Kommentera

