Aftonbladet Äcklar Mig.

28 09 2007
Igentligen inte bara Aftonbladet utan hela den svenska mentaliteten. När man ser Aftonbladet.se med den röda bakgrunden och Rubriker med ”30 döda”. Undrar man om det är ett skämt, fruktansvärt osmakligt men endå ett skämt.
Hela spektaklet påminner om Scenen i Flags of our fathers när de häller en mörkt härligt röd sylt över en glasstaty av flaggresningen på Iwo Jima. Om ni sett filmen förstår ni nog vad jag menar. Jag kan ju bara tänka mig hur tröstande det är för en liten döende burmanes att veta att visst… jag har fått en explosiv kula i buken och min tarmar läcker, jag dör i mitt egna bajs. Men i Sverige, där har de röda tröjer på sig.
Vi kan ha ett rött band, en röd tröja… Men vi kan inte göra något som faktiskt skulle spela en roll. Göra en skillnad.
Vi kan köpa en en röd tröja, men vi kan inte stötta de svenskar som varje dag riskerar sina liv i sitt försök att skapa fred i Kosovo och Afghanistan. Det är förjävligt lågt. För de gör en skillnad. De räddar liv. Det enda en röd tröja ger är pengar till han som tillverka tröjan.
Vilket i sig inte är fel, men det hjälper knappast nån burmanes som slåss med tiggarskålar mot en Armé.
Åtgärder

Information

Kommentera

