Den Svenska Kulturens Överlägsenhet

26 09 2007
Jag blir ledsen när jag läser denna artikel i Dagens Nyheter. Den förvånar mig inte, det är inget nytt… Men jag blir ledsen för det är så tragiskt.
Där rapporterar om resultatet från en undersökning som Uppsala Universitet genomfört som kallas mångfaldsbarometern.
Där kommer det fram att vi (7av 10) gärna ser invandrare med samma sociala rättigheter som oss själva och lika lön.
Men samtidigt vill 49,8% förbjuda slöja i skolor och arbetsplatser. Vaddå lika sociala rättigheter?
– Man säger att ”kom gärna hit, men ni måste anpassa er till de svenska vanorna”. Tydliga religiösa symboler som slöjan uppfattas som så pass främmande att man tar avstånd, säger Orlando Mella.
Som vanligt har svensken lyssnat mer på rykten och folk som ”tror” istället för folk som vet och fakta. Slöjan förtrycker inte. Människor förtrycker. Bara för att du tar bort ett redskap försvinner inte förtrycket. Speciellt ett redskap och inte alls per automatik innebär att människan är förtryckt. Titta bara på alla dessa raggare med sydstatsflagga! Är inte det förtryck eller alla fall jävligt fel? Om jag var en Neger skulle jag få ont i hela kroppen av att se en sån flagga. Ingen skillnad på den och den Nazistiska. Båda representerar Suveräna stater som ansåg att vissa människor inte var människor.
67% anser att vissa kulturer inte kan integresas i samhället. Det jag då inte förstår är vart tar de kulturerna vägen? För muslimer, araber, mongoler, perser, indier är inget nytt i detta land. Då de hade gedigna kunskaper i arkitektur och ingenjörskap när vi fortfarande byggde långhus i lera och halm. Då behövde vi dem för att bygga denna nation och de försvann in i befolkningen ganska bra verkar det som, då de inte ens märktes.
Ja det var en mindre mägnd, men mägnden i sig är inte det som är fel i ett land som Sverige som skulle kunna svälja miljontals människor utan att det märktes. Det är hur man placerar dem och behandlar dem.
”norrmän, finländare, tyskar, amerikaner och engelsmän ses inte som ”invandrare” medan somalier, romer och araber gör det.”
Det Viktiga är självklart inte vem du kallar invandrare, utan hur du beter dig mot den du kallar invandrare.
”Påståendet ”Invandrarna har skyldighet att anpassa sig till vårt
lands vanor” fick 79,8% av instämmande svar år 2005 och andelen ökade till
82% året 2006 och får samma nivå, 81,8% året 2007.”
Va? jag vägrar se Kalle Anka på jularna för jag tycker det är tråkigt. Jag sitter hellre och samtalar med släkten. Jag tycker man kan dricka måttligt eller inte alls och endå ha trevligt på en social tillstälning. Jag är så osvensk så jag snart växer turban, men jag är född här av två föräldrar som är ursvenska.
Du kan inte be en människa att avsäga sig allt den känner till och finner trygghet i. På precis samma sätt som ni finner trygghet i eran ”svenskhet”. Då får han, liksom du panik och en människa som har panik, är aldrig vackert.
Som avslut kan jag skriva det att barometern har har gjort en upptäckt i att de som lever med och i närheten av invandrare, (så de integreras kan man ju kalla det). Har en posetivare syn och upplevelse av invandrare.
NEHE!? kors i taket o ta mig i röven…. jag blir nästan förvånad där. Nästan lika (o)förvånad jag blev när Nyheterna rapportera att kommuner där Sverigedemokraterna är störst har man mindre andel invandrare. I Hallsberg har vi en (1) SD:are i Kommunhuset.
Och i Hallsberg finns gott om invandrare och folk som anser att de bara orsakar problem, fasen det känns ju som utlandet här på norr!
Men endå bara en SD:are…
Den kan vi fråga oss vad den svenska kulturen skulle vara idag utan: utländsk stridkonst, utländskt sätt att bearbeta järn, stål, koppar med mera. Potatis… utländska kvinnor (thailändskor)? Utländsk religion, utländsk språk och skrivarkonst (latin).
Aldrig har isolanism fungerat. USA är ett lysande exempel och till och med där finns det folk som är många och högljudda agnående invandring. Landet skapades genom att alla kulturer och folk slägndes ner i en gryta och gjorde en god soppa.
Sen när de blivit amerikaner, försökte de isolera sig men kom ut ur garderoben efter andra världskriget som en supermakt efter att återigen gett sig in i globaliseringen. Allt det som amerikanerna idag bygger sin dominans på (Robotar, Kärnvapen, Jetflyg) var utländsk kunskap.
Åtgärder

Information

Kommentera

